Læringsmål 1
1
Jeg beregner gennemsnit af to positive tal ved brug af konkrete materialer, illustrerer gennemsnit grafisk som en streg gennem søjler og finder i mindre observationssæt deskriptorer ved aflæsning af diagram.
2
Jeg beregner gennemsnit af 2-3 positive og negative tal med hjælpemidler, bestemmer deskriptorer ved beregning og aflæsning af tabeller.
3
Jeg beregner gennemsnit af 3-4 positive og negative tal uden brug hjælpemidler og finder deskriptorer i egne forsøg ved beregning og aflæsning af tabeller.
Læringsmål 2
1
Jeg fremstiller enkle diagrammer i regneark og formulerer spørgsmål til enkle tabeller og diagrammer samt besvarer andres.
2
Jeg fremstiller forskellige typer diagrammer i regneark og begrunder valgene, formulerer med fagord spørgsmål til tabeller og diagrammer og besvarer andres samt manipulerer med data ved at ændre på aksernes inddeling, så et bestemt budskab fremmes.
3
Jeg fremstiller diagrammer og begrunder, hvilke diagrammer, der bedst repræsenterer data samt vurderer, hvorvidt konklusioner ud fra diagrammer er rimelige.
Læringsmål 3
1
Jeg skriver og optæller forskellige kombinationer og tegner gange-tælletræer, der svarer til situationen.
2
Jeg opskriver systematisk og tæller alle kombinationer samt anvender ord som “både/og”, “enten/eller” og vurderer om en situation løses vha. et gange- eller et plustælletræ.
3
Jeg beregner antal kombinationer ud fra ”både/og” og ”enten/eller” og forklarer, at gangetælletræer anvendes i de første tilfælde og plustælletræer anvendes i de sidste.
Læringsmål 4
1
Jeg beskriver sandsynligheder med ord og tegner tælletræer som hjælp til sandsynlighedsberegninger.
2
Jeg beregner sandsynligheden for forskellige udfald og skriver den som brøk, decimaltal og procent samt undersøger chancestørrelsen ved simulering.
3
Jeg planlægger og udfører egne eksperimenter, registrerer i hyppighedstabeller og beregner den statistiske sandsynlighed som brøk og decimaltal.
Læringsmål 5
1
Jeg skriver enten tallene eller facit ud fra regnehistorier med få taloplysninger.
2
Jeg skriver regneudtryk og facit ud fra regnehistorier med flere taloplysninger.
3
Jeg udvælger de rigtige taloplysninger blandt flere i regnehistorier, skriver regneudtryk og facit med benævnelse.